Pelbagai

Isteri, usah perli suamimu

Assalamualaikum,semua. 

Hantaran ini cuma saya coretkan sebagai luahan hati seorang suami. 

Ya, suami pun ada hati. 

Saya serba serbi bersyukur ada isteri yang baik, ibu yang baik buat anak-anak saya. 

Alhamdulillah, inilah antara saya paling bersyukur dalam hidup saya. 

Bagi saya sendiri yang punya banyak kelemahan (hal kewangan terutamanya), paling saya berkecil hati adalah sindiran-sindiran tajam para isteri di FB tentang suami kedekut. 

“Suami aku tak belikan ini, tak belikan itu. suami sila jangan kedekut dengan anak isteri. 

Percayalah, kalau si suami belikan baju isterinya ala kadar, si suami tu baju raya entah ada entah tak ada. 

Dapat gaji pun, menung atas motor mengingatkan nak bayar itu ini — balik rumah isteri minta makan sedap itu ini sebab hari gaji. 

Sayang bini punya pasal, pergilah makan kedai makan mahal sangat. 

Dalam kepala masih ligat berfikir, duit gaji masuk pun nak kena bayar itu ini. 

Bini minta baju, belilah baju baru dia. 

Yang suami belek- belek baju baru, pegang-pegang macam sedap. 

“eh mahal.. kasi lepas baju anak-anak dan isteri ajelah.. “

diperli pula dengan bini kenapa awak ni pakai baju ni je.. 

sedangkan si suami ni pakai baju lama macam mana pun tak apa. 

“baju saya kan elok lagi”

Yang penting lepas anak-anak aje. 

Kita cukup duit pergi balik kerja, lepaskan keperluan anak bini cukup dah. 

Baju anak-anak aku dan bini aku memang lah ala kadar.. sampai diperli kedekut… 

Aku ni baju baru pun tak ada lama dah. 

Bagi para isteri, suami ni bukanlah jenis beritahu masalah. 

Duit dia tak ada, senyap-senyap pinjam kawan duit beli susu. 

Isteri tak tahu. 

Duit dapur dah kurang, dia beli sikit je lauk — katanya saya makan sikit takpe dah

Jangan lah diperli-perli di ruang awam (FB, tempat komen, whatsapp status)

sedangkan jadi suami ni pengorbanannya besar. 

(kecil lah kalau dibanding korban si isteri)

terima kasih jadi suri hidupku wahai isteri, tapi janganlah kuat memerli & buka aib suami di FB. 

Penulis: Ahmad

Setiap artikel akan dibayar RM8